Öresundskraft har meddelat Rya att de behöver gräva ner en ny
elkabel längs med skyddsnätet utmed havet inne på vår mark,
mellan nätet och buskarna. Detta är en aktivitet som
Öresundskraft styr över i samspråk med oss.
Ryas banutskott har sedan tidigare lovat oss medlemmar att vi inte skulle göra några större spelpåverkande arbeten under
vintern 25/26, men i och detta arbete kommer vi att passa
på att göra några förändringar.
Den långa tvärbunkern mot havet kommer arbetas om till
tre mindre runda bunkrar.
Ändringen görs av två skäl,
nuvarande bunker är alldeles för stor och svår att sköta
och den inte estetisk som bunker betraktad.
Vi kommer dessutom, i enlighet med Masterplanen,
att förminska bunkern i 8:ans östra dogleghörn, den del av
bunkern som finns under grenar kommer fyllas igen och
vi kommer att höja bunkerns södra kant något.
Inga ändringar görs utan att banarkitekt Benestam gjort
ritningar som godkänts av Ryas banutskott.
Öresundskraft kommer troligen påbörjar sitt arbete v 46/47 och från det att arbetet påbörjas kommer hål 8 spelas som ett par 3 hål.
Arbetet beräknas vara färdigt senast mitten av mars vilket
betyder minimal eller ingen spelpåverkan alls.
Med dessa förändringar kommer Rya GK ha ett av
Sveriges bästa och vackraste par 5 hål.